-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10654 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خمس و زكات چيست ؟ بنده يك مقدار كتاب و روزنامه دارم . آيا خمس و زكات به آن ها تعلق مي گيرد؟ خانوادهء ما 350هزار تومان در بانك دارند و بهره مي گيرند. آيا بهره ها اشكالي ندارد؟ آيا خمس و يا هرماليات ديگري به آن تعلق مي گيرد؟

خمس با شرايطي در هفت چيز واجب مي شود. از آن هفت قسم , آن چه مورد نياز غالب مردم است ,منفعت كسب است . هرگاه انسان از تجارت يا صنعت يا هر كسب و كاري , مالي به دست آورد, چنانچه از مخارج سال خود و زن و فرزندانش زياد بيايد, بايد خمس يعني 15آن را به مرجع تقليد خود يا به نمايندهء او بپردازد.(1)

زكات نيز با شرايطي در نُه چيز واجب مي شود: 1 گندم 2 جو 3 خرما 4 كشمش 5 طلا 6 نقره 7 شتر 8گاو 9 گوسفند. اگر كسي يكي از اين نُه چيز را مالك باشد, با شرايطي بايد مقداري از آن ها را به عنوان زكات به مصارف هشتگانه برساند.(2)

به كتاب ها و روزنامه هايي كه لازم داشته ايد و خريداري كرده ايد, خمس و زكات تعلق نمي گيرد.

مبلغي را كه خانوادهء محترمتان در بانك به عنوان سپرده گذارده اند, اشكالي ندارد و منافعي كه بانك به شمامي دهد, حلال است , چون بانك ها در نظام اسلامي بر اساس معاملات شرعي مانند مضاربه و جعاله و خريد و فروش عمل مي نمايند. سپرده گذار و بانك بايد طبق شرايط عمل كنند. منافعي كه بانك مي پردازد يا مي گيرد, حلال است .(3)

اگر بر مبلغ مذكور و بر منافع آن سال بخورد, معين يك سال بماند و خرج مؤونات لازم زندگي نشود, بايد خمس مبلغ مذكور و خمس منافع آن را بپردازيد.

(پـاورقي 1 .توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 13

(پـاورقي 2.همان , ص 113

(پـاورقي 3.آيت اللّه فاضل لنكراني , جامع المسائل , ج 1 ص 285

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.